greatdixter4 item2

< till arkivet

Barbara Hepworths värld

 

Trädgårdskonst eller konst i trädgård? I skulptören Barbara Hepworths trädgård är det fråga om både och. I det milda klimatet vid Cornwalls kust skapade hon en liten grön värld fylld av rymd, ljus och skugga.

 

Av Klas Kihlberg & Gustav Stjärnström

 

Mitt i stan med vykortsvyer över de grå skiffertaken ut mot havet. Fiskmåsar svävar runt det gotiska kyrktornet i fonden. Vi står mitt i Trewyn studio, skulptören Barbara Hepworths konstnärshem, ateljé och trädgård i St Ives i Cornwall. Trots sin litenhet, några hundra kvadratmeter, är det alls ingen brist på känsla av rymd och med sitt läge, uppe på en höjd, är det insynsskyddat .

Det är något alldeles särskilt med konstnärshem. Ofta är det platser som betytt en hel del för den kreativa processen. Som formats av personen och konstnärsskapet och vice versa. Att Trewyn studio inte är något undantag blir man snart varse om. Trädgården är fylld av Barbara Hepworths skulpturer, huvudsakligen i brons. De helt abstrakta men organiska formerna faller väl in i den lilla trädgården, med sitt spel av ljus, skugga och bladformer. Blommorna spelar inte huvudrollen men visst finns de här också – som knallrosa madeiranävor, blodröda pelargoner och gulgrön daggtörel.

Annars är det de exotiska inslagen som fångar ögat. Palmer, ormbunksträd, agaver och bambu: en grön massa perforerad av smala gångar. Det är djungelartat och förtätat. Skulpturer uppställda på podier är med stor omsorg utplacerade längs stigarna men det är inte fråga om någon lysande vit marmor utan diskret brons, i dova toner av brunt och grönt. Mitt i trädgården, på den lilla rektangulära gräsmattan, står några bastanta skulpturer och det känns som om de tittar på oss med sina stora "ögon". I en av dem, betitlad Four-square Walk Through, klättrar ett par småtjejer in och ut ur de stora hålen. Det verkar vara helt i sin ordning, ingen vakt kommer förskräckt springande.

I ena änden av trädgården finns ateljén. Innanför de stora fönstren ser det ut som om konstnären bara gått iväg en sväng för ett kort ärende. Förlagor i gips står uppställda bland allehanda konstnärsmaterial, verktyg, burkar och skräp i svarta sopsäckar. Växthuset intill hyser en samling suckulenter och kaktusar. En vippjasmin klättrar på den vitmålade tegelväggen och parfymerar hela rummet.

 

Till St Ives har konstnärer sökt sig sedan åtminstone 1920-talet. Vid andra världskrigets utbrott flyttade Barbara Hepworth, hennes make, konstnären Ben Nicholson, och deras tre barn till Cornwall. Trewyn studio köpte de 1949 och det var i och med flytten hit som Barbara fick möjlighet att på allvar arbeta som skulptör. Trädgård var hela tiden ett stort intresse. Hennes konst hämtade inspiration från växtligheten och konst och trädgård blev till en helhet. Det var aldrig tänkt som någon öppen skulpturgård, det här var hennes värld, där hon kunde njuta av sina egna skapelser i sitt rätta sammanhang. Men när hon fick besök uppmuntrade hon sina gäster att gå runt i trädgården och "tala" med skulpturerna.

På mitten av 1950-talet gjordes trädgården om en hel del. Barbara hade lyckats köpa loss lite mark och utökade tomten så att hon fick plats med fler av sina skulpturer. Och det var nu trädgårdens exotiska karaktär förstärktes. Till sin hjälp hade hon väninnan Priaulx Rainier, kompositör, född i Sydafrika, och med ett stort trädgårdsintresse. Klimatet i Cornwall är osedvanligt milt tack vare Golfströmmen, det blir sällan minusgrader, men å andra sidan blåser det mycket och vindarna är rejält saltbemängda. Med andra ord krävs det god kunskap för att hitta rätt växtmaterial i dessa motsägelsefulla förhållanden. Att Barbara hade en stark dragning åt Sydeuropa är tydligt och omgivningarna och klimatet i St Ives är väl det närmaste man kan komma Medelhavet i England. Fast det regnar förstås lite mer.

Växtmaterialet valdes med tanke på konstverken, där bladens former snarare än blommornas färg var i fokus. Det var en naturlig känsla Barbara var ute efter, långt bortom det formklippta och symmetriska. Men gräsmattan i mitten var medvetet rektangulär, som en lugn bas i trädgården. Ju längre från den, desto vildare och naturlikt.

 

Barbara Hepworth levde och verkade i St Ives återstoden av sitt liv. 1975 dog hon tragiskt i en eldsvåda i sitt hem och idag är Trewyn studio ett museum som sköts av Tate (i St Ives har Tate en filial till muséerna i London). Mot slutet av sitt liv öppnade Barbara upp trädgården för allmänheten några gånger om året. Då hade trädgården blivit ganska välfylld av skulpturer, till och med lite trångbodd. När konstnärshemmet skulle bli museum valde man därför att gallra en del men flera av skulpturerna som finns där idag står på samma ställe som när Barbara levde.

 

> till topp

FLER REPORTAGE HITTAR DU HÄR

barbarahepworth1
barbarahepworth4

KONTAKT

HEM

ANNONS

tradgardslivprenumeration

SÄLJSTÄLLEN

ANNONSERA

item3

TRÄDGÅRDSLIV

item4a

PRENUMERERA

hemsidahuvud1a1

© Trädgårdsliv trädgårdstidning trädgård