greatdixter4 item2

< till arkivet

Claus Dalbys blommande catwalk

 

Tänk stort. Tänk färg och form. Resultatet blir trädgårdens motsvarighet till modevärldens catwalk. En skönhetsupplevelse skapad av Danmarks största trädgårdsprofil Claus Dalby.

 

Text Eva Robild. Foto Lina Karna Kippel

 

Han är inte en person som nöjer sig med att det ska vara fint, eller snyggt, eller mycket. Claus Dalby är allt och lite till. Det ska vara oerhört snyggt, jättemånga blommor och framförallt genomtänkt i både färg, form och komposition. När han skapar rabatter är det som att han lånat Monets pensel och suddar ut gränserna mellan växterna så att det återstår ett klingande musikstycke, en melodi skapad av perenner med stänk av träd och buskar, rosor, några ettåringar och varför inte en grönsak eller ett nästan-ogräs. Fast egentligen har han hämtat stilen från England och från sin läromästare Anne Just som också var konstnär.

När han skapar krukarrangemang tänker han på motsvarande sätt och därför liknar de inte något vi är vana vid att se här hemma, utan är snarare rabatter där varje växt är flyttbar, som vore den satt på hjul (något de flesta trädgårdsägare önskat sig ibland), fast de är förstås planterade i krukor. Det man slås av är att det är enormt frodigt och välkomponerat. Vid första anblick kan man kanske tycka att det är en aning för färgstarkt. Lila, orange, lime, rosa och blått tillsammans. "Funkar det?", hinner förnuftet tänka innan hjärtat har öppnat sig och fallit pladask i farstun för detta lite vågade men samtidigt så perfekt komponerade färginferno.

– Just nu är jag mycket inspirerad av Kenzo, den japanska modeskaparen, säger Claus som tidigare varit mest känd för att skapa planteringar ton i ton, ofta med snälla pasteller i fokus, kanske lite mer skandinaviskt.

– Man måste gå vidare, konstaterar han osentimentalt. För fem år sedan var intresset för de här djärvare färgkombinationerna svalt, men nu är folk mycket mer intresserade.

 

Och det är på Kenzos catwalk vi befinner oss, bland dahlia, smällspirea, bäcktistel, anisisop, salvia, grusnejlika, krasse, fjärilsbuske, törnrosas kjortel, kärleksört, rabatt-lobelia jätteverbena, montbretia, tagetes, klockranka, -afrikas blå lilja och rena bladväxter som funkia, slideranka och plister. Som synes en ganska vild och oblyg mix av buskar, perenner, blomsterlök, ettåringar och medelhavsväxter även i det här fallet. I sin stora trädgård utanför Århus på Jylland använder Claus Dalby alla möjliga växter i kruka och bryr sig inte om att sära på perenner och ettåringar eller för den delen det som är ”fult” och det som är ”fint”, som till exempel tagetes, som länge haft fulstämpel, och dahlior, som av många ansetts bonniga. Funkar de som en komponent i hans krukarrangemang, då duger de. Basta!

– Att få fram rätt uttryck är det viktiga och då är knepet att repetera. Har man tio krukor så ska man ha max tre eller fyra sorter. Det är så man skapar effekt, förklarar Claus, som skrivit en lång rad trädgårdsböcker, bland annat en om att odla i kruka.

En annan regel är att ha en växt i varje kruka. På det sättet går det att flytta om och ändra en kombination tills man är nöjd, något som blir svårare i samarrangemang med flera växter i en stor kruka. Själv bygger han istället arrangemang genom att ställa 20, 30 eller ännu fler krukor tillsammans och kan därför spraka på med både många av varje och många olika sorter, men tittar man noga är det just repetitionen som ger masseffekten, och det går ju bra att härma i minsta lilla täppa. Även om det är färgkombinationerna som först fascinerar så är det även genomtänkt i form och höjd. Att kombinera olika blomformer som bollar, knoppar, spiror och så vidare är lika viktigt som att använda både höga och låga växter för att skapa variation, men också för att ge blomning i olika nivåer.

– Tänk också stort mot smått, lugnt mot oroligt – eller "dizzy", vertikalt och horisontellt, säger Claus som lyckas hålla alla parametrar i huvudet.

Krukorna ska helst också variera.

– Skifta mellan olika material och former. Terrakotta är nummer ett förstås, men även zink, trä och de nya -fibermaterialen fungerar bra. Att ha kubiska former i -kontrast till de runda gör också något med en komposition, tycker han.

Signaturväxterna i Claus Kenzo-arrangemang är utan tvekan dahliorna. Hos dem finns en mångfald i färg och form och dessutom en blomrikedom som inte många andra kan tävla med. Tre knölar av samma sort i varje rejäl kruka, ett bra växtstöd samt vatten och näring i rätt dos och deadheading av visset är nyckeln till ett lyckat resultat.

– Dahlior ger så mycket att jag vill rekommendera dem till alla. Dessutom blommar de mer ju fler buketter man plockar – och jag älskar att göra buketter. De tvåfärgade sorterna kan vara lite svåra att kombinera med andra, då behöver man ta upp en linje, en färg i blomman och bygga vidare på den, kanske både lila och orange. Ibland handlar det om hårfina nyansskillnader.

 

Kanske är det i det hårfina som Claus Dalbys storhet ligger, snarare än i det storslagna – eller också i förmågan att vara både storslagen och noggrann med detaljerna. För även i det lilla formatet är hans arrangemang utsökt vackra. Det räcker ofta att titta lite närmare på en kombination av två eller tre växter för att bli totalt uppslukad av växternas skönhet. Att de råkar växa i kruka gör bara det hela mer praktiskt, om man vill byta uttryck i trädgården från en säsong till en annan.

 

> till topp

FLER REPORTAGE HITTAR DU HÄR

clausdahlby1
clausdahlby3

KONTAKT

HEM

ANNONS

tradgardslivprenumeration

SÄLJSTÄLLEN

ANNONSERA

item3

TRÄDGÅRDSLIV

item4a

PRENUMERERA

hemsidahuvud1a1

© Trädgårdsliv trädgårdstidning trädgård